Insights

De kracht van humor in een verandertraject

Publishing Date:
July 18, 2023
Paul van Bekkum
Advies

Humor kan een krachtig hulpmiddel zijn in een verandertraject. Het helpt bij het creëren van een informele sfeer en het opbouwen van een band met de mensen waarmee je samengewerkt. Paul van Bekkum, een van de oprichters van Summiteers, vertelt in deze blog waarom humor zo belangrijk is.

Humor relativeert

Een tijdje geleden las ik een column van Ben Tiggelaar over het belang van humor op de werkvloer. Onbewust gebruiken ook wij veel humor tijdens het werken binnen organisaties, met stuurgroepen, maar ook om tijdens workshops een informele sfeer te creëren. Humor zorgt ervoor dat mensen gemakkelijker vertellen wat ze denken en ontlaadt en relativeert ook de situatie. Bovendien helpt humor om onszelf niet al te serieus te nemen. Humor is tenslotte een van de vier pijlers onder het universum. De andere drie? Die ben ik vergeten

Kwetsbaarheid

Ben Tiggelaar noemt in zijn column een fiks aantal voordelen van humor. Maar wat doe je als je in de stress schiet omdat je jezelf niet zo lollig vindt? Daar komt kwetsbaarheid om de hoek kijken, daarover schreef Simone eerder al een mooie blog. Iedereen doet weleens iets doms. Daar open over durven zijn, is goed. Je kwetsbaar opstellen en je eigen fouten durven vieren, dat creëert ruimte en maakt ons menselijk. Zo gebruikt onze collega Dylan zijn Limburgse accent als ijsbreker. Niet direct een dijenkletser, maar door zichzelf niet te serieus te nemen, stel je je kwetsbaar op en word je heel benaderbaar.

Fuck-up of the month

Dat is ook precies waarom in onze teammeeting standaard de ‘Fuck-up of the month’ op de agenda staat. Iedereen mag zichzelf of – in overleg uiteraard – een collega nomineren en dan pitchen we wie er wint. Dit maakt het extreem acceptabel om fouten te maken, om ze te delen én om ervan te leren als groep. Zelf heb ik al twee keer gewonnen. Een dubieuze eer. Eén keer heb ik gewonnen omdat we door mijn toedoen een pitch hadden verloren. In de meeting met de – potentiële – opdrachtgever was ik veel te veel aanwezig, terwijl ik te weinig tijd had om de klus te leiden. Daarmee gaf ik een totaal verkeerd signaal af. Maar ook bijvoorbeeld een mail sturen naar de verkeerde Pietje bij de verkeerde organisatie is een nominatie waard. Dat zijn fouten die kun je een keer maken, maar daar moet je wel van leren.

Via humor naar de inhoud

Humor dient verschillende doelen, in elke organisatie en in elke job, maar in ons werk is het extra belangrijk. Omdat we meestal tijdelijk bij een organisatie aan het werk zijn, moeten we in no-time een band opbouwen. Humor helpt daarbij. Bovendien hebben we vaak te maken met veel impactvolle projecten en tijdsdruk. Humor helpt dan om de spanning te verminderen. Zo zat ik laatst in een Teams-meeting met een opdrachtgever. Hij was merkbaar gespannen, zat te wippen en was all over the place. Een grapje zorgt dan voor ontspanning. Je haalt iemand uit z’n denkstroom en dat creëert lucht, wat weer leidt tot een betere verbinding en fijnere samenwerking. Zo brengt humor je weer naar de inhoud.

Humor moet gepast zijn

Het is natuurlijk wel belangrijk om aan te voelen wat gepast is in bepaalde situaties. Heb je drie maanden in een loopgraaf gestaan met iemand, dan kun je een andere vorm van humor gebruiken dan wanneer je iemand net leert kennen op de werkvloer. Humor moet ook niet geforceerd overkomen en het moet bij je passen. Gemaakte humor werkt alleen voor cabaretiers, en zelfs dat kan misgaan. Maar wees gerust, zo stelt ook Tiggelaar in zijn column: in de werkomgeving ligt de lat meestal erg laag als het gaat om humor.

Hulp nodig bij strategie en uitvoering?

Wij creëren beweging, maken iets dat complex is weer begrijpelijk, iets groots behapbaar, een (vaag) idee concreet en laten iets moeilijks slagen. Kun jij hierbij hulp gebruiken? Neem contact met ons op. Wel interesse, maar nog geen concreet vraagstuk? Volg onze LinkedIn-pagina en laat je inspireren.

Lees ook