Insights

Meer uit samenwerking halen via gedragsmethodieken

Publishing Date:
September 7, 2023
Simone Halink
Advies

Een van de onderscheidende kenmerken van Summiteers is dat wij ons, als consultants, niet alleen richten op inhoud en proces, maar ook op gedrag. Juist dat gedrag is onmisbaar. Immers, het leveren van hoogwaardige inhoud of een strak proces is niet voldoende als er geen effectieve samenwerking mogelijk is. In deze blog vertelt Simone Halink, een van onze managementconsultants, hoe Summiteers de gedragscomponent betrekt, zowel intern als bij een klantopdracht.

Waarom gedrag belangrijk is

Wat Summiteers uniek maakt, is onze focus op gedrag als we een adviesopdracht bij een klant uitvoeren. Veel consultants richten zich alleen op het oplossen van de inhoudelijke puzzel en het project van a naar b brengen. Wij geloven sterk in de kracht van gedrag als een bouwsteen voor succes. Het gaat niet alleen om het oplossen van uitdagingen, maar ook om het optimaliseren van efficiëntie en effectiviteit. Sterke inhoud is belangrijk, maar het werkt pas echt wanneer medewerkers harmonieus samenwerken. Door positief gedrag te benoemen en te cultiveren en in gesprek te gaan over het minder effectieve gedrag dat we observeren, helpen we mensen te excelleren. Wij verbinden inhoud met persoonlijke ontwikkeling.

In de praktijk

Maar wat houdt dit concreet in? Stel: een CEO van een bedrijf benadert ons om advies te geven over hun strategie en het veranderen van de bedrijfscultuur. Ze heeft enorme ambities om medewerkers te verbinden, maar we zien dat ze in de manier waarop ze met haar mensen spreekt en hoe ze handelt, erg hiërarchisch is. Ze creëert afstand tussen zichzelf en de medewerkers en heeft geen prettige manier van communiceren. In dit geval brengen we deze observaties op een vriendelijke manier ter sprake. Dat vraagt om de nodige kwetsbaarheid van ons als consultants, daarover schreef ik al eerder een blog. Natuurlijk kan zo’n situatie ook minder ingrijpend zijn. Als we bijvoorbeeld een projectmanager ondersteunen bij het vlottrekken van een project, en we merken dat er ruimte is voor verbetering op het gebied van professionele ontwikkeling, dan bespreken we dit openlijk. Een project wordt nog succesvoller als je ook de individuen als professional laat groeien in hun rol. Dat zorgt voor langdurige impact, ook ver nadat de opdracht is afgerond. Dit aspect is altijd expliciet integraal onderdeel van onze opdracht, ofwel op verzoek van de opdrachtgever, ofwel op eigen initiatief.

Inhoud, proces en gedrag

Het consultancymodel van Summiteers draait om drie aspecten: inhoud, proces en gedrag. Alle drie deze aspecten zijn onmisbaar, omdat ze elkaar versterken. We maken gebruik van diverse methodieken om te werken met gedrag. Deze methodieken zijn niet door ons bedacht, maar zijn gebaseerd op bestaande modellen waarin we sterk geloven en die we in de loop der jaren hebben gebruikt, getoetst en verrijkt. We selecteren de meest geschikte methodiek op basis van de situatie, zodat de klant er maximaal profijt van heeft. Overigens gebruiken we deze methodieken niet alleen bij onze klanten, maar ook binnen ons eigen team bij Summiteers. In volgende blogs zullen mijn collega’s en ik dieper inzoomen op methodieken die we gebruiken. Hier volgen alvast een aantal voorbeelden.

Naked Service-model

Een methodiek die ik eerder al benoemde, is gebaseerd op het boek ‘Getting Naked’ van Patrick Lencioni. Deze methodiek gaat over hoe je organisaties meer kunt brengen door het tonen van kwetsbaarheid in de vorm van nederigheid, onzelfzuchtigheid en transparantie.

Feedforward

Een andere methodiek die wij graag gebruiken is feedforward, wat Luc in zijn blog beschreef als het opgewekte broertje van feedback. Beide gaan over het bespreken van gedrag, maar waar feedback naar het verleden kijkt en weinig ‘actionable’ is, is feedforward toekomstgericht en direct inzetbaar.

Bewust leiderschap ofwel conscious leadership

Conscious Leadership is mijn persoonlijke favoriet. Deze methodiek helpt mensen de wereld, zichzelf en anderen op een open, nieuwsgierige en leergierige manier te benaderen. Het model is eigenlijk supersimpel: één zwarte lijn. Maar als het eenmaal in je hoofd zit, is het een krachtig hulpmiddel. Je kunt jezelf op elk moment van de dag afvragen: Waar zit ik? Boven de lijn? Dan neem je een houding aan van openheid, nieuwsgierigheid en leergierigheid. Zit je onder de lijn dan heb je een gesloten, defensieve houding en ben je erop uit je gelijk te halen. Waar je je precies bevindt, doet er eigenlijk niet toe, maar de manier waarop je de wereld benadert, vanuit welk perspectief, heeft aanzienlijke invloed op de verbindingen die je creëert met de mensen om je heen.

Accountability

Bij groepen die we een langere periode trainen, formuleren we leerdoelen – dit zijn specifieke gedragingen die ze in de praktijk willen toepassen. Hiervoor schreven we ook eerder een blog. Tweemaal per week krijgen mensen de vraag hoe het gaat met het behalen van de leerdoelen. Hebben ze hun uiterste best gedaan? Dit blijkt heel effectief te zijn om persoonlijke groei te stimuleren. We passen dit vaak toe in uitgebreide trainingsprogramma's en samenwerkingen, zowel op groepsniveau als één-op-één met projectmanagers of directeuren die stappen willen zetten. Deze aanpak passen we ook intern toe bij ons eigen team.

Hulp nodig bij strategie en uitvoering?

In deze blog hebben we een overzicht gegeven van een aantal methodieken die we inzetten. In volgende blogs zoomen we in op diverse methodieken en bespreken we hoe we deze zowel intern als bij een opdracht inzetten.

Wij zijn Summiteers, wij creëren beweging, maken iets dat complex is weer begrijpelijk, iets groots behapbaar, een – vaag – idee concreet en laten iets moeilijks slagen. Kan jij nu al onze hulp gebruiken of wil je eens koffie drinken over een vraagstuk? Neem contact met ons op.

Wel interesse, maar nog niet klaar voor de reis? Volg onze LinkedIn-pagina en laat je inspireren.

Lees ook