Insights

Workshop ‘Kickstart je functie - 100 dagen’

Publishing Date:
July 18, 2023
Luc Beurskens
Persoonlijke ontwikkeling

Managementboeken staan er vol mee: de do’s en don’ts tijdens de eerste 100 dagen als manager of leidinggevende in een nieuwe functie. Startend in een nieuwe rol zal er veel van je gevraagd worden en loop je tegen verschillende uitdagingen aan:

  • Tijd is schaars. Hoe verdeel je je tijd effectief?
  • Wat zijn de prioriteiten en waar wil jij tijd aan besteden?
  • Wie is bereid en geschikt om je hierin te ondersteunen?

Wat doe jij met al die nieuwe indrukken, verwachtingen en verantwoordelijkheden? Met Summiteers zet je een stap terug om de fundering van je nieuwe rol vervolgens stevig neer te zetten.

De workshop

Tijdens deze workshop wijden we één dag volledig aan jou en je nieuwe functie. Wat zijn je prioriteiten en hoe ga je deze succesvol realiseren? Dit doen we aan de hand van 3 pijlers.

  • Wat is je visie; wat wil je neerzetten?
  • Wat is de focus; wat zijn de prioriteiten?
  • Wie zijn de interne en externe stakeholders?

Summiteers biedt de structuur en de veilige omgeving om samen aan een concreet 100 dagen plan te werken. Samen definiëren we de concrete acties om je eigen koers succesvol uit te zetten.

Kickstart je functie - 100 dagen: “Mensen die ons nader staan, verder helpen.”

“Bij relaties zien we het veel: individuen die net een nieuwe functie hebben gekregen en vervolgens ontzettend veel verantwoordelijkheden voorgeschoteld krijgen”, begint Luc Beurskens, Management Consultant bij Summiteers. Vanuit Summiteers helpen we klanten met het definiëren en realiseren van hun visie, strategie en organisatie vraagstukken.“ Maar hoe kunnen we deze mensen, deze individuen met een nieuwe functie binnen onze relaties nu echt verder helpen?” Na een pilot bij één van onze klanten binnen het bankwezen is het balletje voor een workshop gaan rollen: kickstart je functie - 100 dagen.

De uitdaging van een nieuwe functie

Wanneer mensen een promotie maken of een functie bij een ander bedrijf krijgen, komen daar allerlei uitdagingen bij kijken. Er zijn zoveel indrukken, verwachtingen en to do’s, dat het niet gek is dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Binnen veel bedrijven is er ook nog eens een flink speelveld; veel mensen die er allemaal wat van vinden. “Er zullen altijd mensen zijn die vinden dat jij je werk op een bepaalde manier moet doen of die je beïnvloeden om in hun straatje te komen. En dan heb je nog de eventuele dynamiek van mensen die die functie heel graag hadden gewild, maar hem niet hebben gekregen.” Bij onze relaties merkten we dat die individuen in nieuwe functies - vaak CEO’s, leidinggevenden of managers - echt aan het zwemmen waren en zich laten leiden door wat ‘de rest’ van ze verwacht. “Daar koppelde ik gelijk mijn ervaring in het faciliteren van workshops aan”, zegt Luc.

Structureren en challengen: “Wat wil jij nu echt neerzetten?”

“Ik besefte dat ik mijn workshop-ervaring goed voor alle lagen kon inzetten.” Het is mooi om mensen die nieuw in een bepaalde functie zitten en een maand of twee hebben gezwommen, vanaf dát punt te helpen structureren en challengen: “Wat wil jij nu echt neer gaan zetten?” Daarbij halen we ook input uit de omgeving over wat zij van de nieuwe rol verwachten. Daar brengen we structuur in aan. Zo zorgen we ervoor dat hij of zij zich niet laat leiden door wat anderen vinden, maar in twee maanden eigen observaties doet en daarna het roer overneemt om aan strategische pijlers te werken. “Dáár wil ik naartoe, déze mensen gaan me daarin ondersteunen en zó kom ik daar.”

“Je ziet dat mensen in strategische functies alsnog veel brandjes aan het blussen zijn en operationeel meewerken. Niet omdat ze dat willen, maar omdat er ontzettend veel op ze afkomt en de visie daarin ontbreekt.”

Samen de fundering van een nieuwe rol neerzetten

Concreet? Het doel van de workshop is om samen met een individu in een nieuwe functie de fundering van zijn of haar rol neer te zetten. “Wat zijn nu echt prioriteiten en hoe stippelen we een succesvolle koers uit? Dat is het hele uitgangspunt van de workshop.” Hierbij focussen we ons op het concretiseren van de visie en wat iemand nu echt wil neerzetten, het bepalen van de prioriteiten en de (invloed van) interne en externe stakeholders. Hieruit volgt een stappenplan; een persoonlijk plan van aanpak.

De specifieke 100 dagen zijn herleid uit menig managementboek. Laten we vooropstellen dat dit slechts de contouren van de algemene workshop zijn. We verdiepen ons heel erg in wat nu specifiek de behoeften van de persoon in de nieuwe functie zijn. “Laatst mochten we iemand begeleiden die over 6 maanden een belangrijke milestone had waar hij zich optimaal op wilde voorbereiden. Dan passen we deze dag en het plan natuurlijk aan.”

Gewoon relaxed en gezellig beginnen met koffie. Dat vinden we bij Summiteers belangrijk

Door één dag volledig te wijden aan de persoon, de functie en nieuwe uitdagingen, zijn wij ervan overtuigd dat we het pad naar succes concreet kunnen definiëren. Belangrijk is dat we zo’n dag relaxed en gezellig beginnen met koffie en een intro. Een vast onderdeel is de braindump, waarbij we kijken wat er speelt en wat iemand kwijt wil, gevolgd door het invullen van de visie. “Je hebt deze rol nu. Waar wil je naartoe binnen een jaar of binnen 5 jaar? Wat wil jij zelf bereiken en wat verwacht je omgeving dat je bereikt? Waar maak je je zorgen om?” Daar reflecteren we op en halen we boven tafel hoe iemand zijn of haar tijd nu besteedt. “Hoeveel zit je nu echt op de strategie en hoeveel ben je bezig met de operatie, met het blussen van brandjes?”

“Mensen die ons nader staan, verder helpen. Zo zien we het echt.”

Alle tools, handvatten, focus en prioriteiten om een eigen koers uit te stippelen

Door alles uit het hoofd te halen en op een bord te schrijven, kunnen we prioriteiten stellen. Wat is belangrijk én urgent? Daar kiezen we 2 á 3 hoofddossiers uit, soms aangevuld met iets belangrijks en minder urgents voor de langere termijn. Hebben we dat scherp? Dan verdiepen we ons met elkaar in wat erbij komt kijken, welke deliverables je hiervoor moet opleveren en welke mensen hiervoor nodig zijn. Per zaak schrijven we uit wat de acties, deliverables en stakeholders zijn. “Het eindproduct na zo’n intense dag? Een concreet plan van aanpak en alle tools, handvatten, focus en prioriteiten om een eigen koers uit te stippelen.” We get you there.

Het geeft energie om onze relaties echt verder te helpen om succesvol te zijn en samen het verschil te maken. “Mensen die ons nader staan, verder helpen. Zo zien we het echt.”

Lees ook