De regievoerder: hoe jij het strategie-executieproces in goede banen leidt

Publication date:
3.6.2025
Category
Strategy execution
Author(s)
Paul van Bekkum
Thijs Venneman

Als regievoerder ben je de motor achter een strategietraject. Je houdt overzicht, zorgt voor voortgang en brengt de juiste mensen op het juiste moment samen. Maar hoe vervul je deze veelzijdige rol effectief? In dit artikel delen Paul van Bekkum, medeoprichter van Summiteers, en Thijs Venneman, managementconsultant, praktische inzichten voor regievoerders.

De spin in het strategie-executieweb

Zoals we in onze eerdere blog bespraken, zijn er vier sleutelrollen die het verschil maken in strategie-executie. De opdrachtgever en inhoudelijke experts bespraken we in eerdere artikelen; laten we nu inzoomen op de regievoerder(s).

“De regievoerder is degene die het traject echt drijft,” legt Paul uit. “Deze persoon stuurt zowel op inhoud als proces. Waar moeten de mensen het over hebben? Welke mensen moeten het daar dan over hebben? Wanneer en in welke vorm? Welke voorbereiding is nodig?”

Als regievoerder ben je verantwoordelijk voor de aanpak om te komen tot een goed resultaat en de gewenste uitkomst. Je stemt de aanpak af met de opdrachtgever en zet vervolgens de lijn uit voor het hele traject. Daarbij zorg je o.a. dat de nieuwe strategische koers scherp op papier komt, dat er concrete deliverables zijn en begeleid je de mensen die bij het traject betrokken zijn.

Tips voor regievoerders

Ben jij regievoerder in een strategie-executie traject? Deze vijf tips helpen je om jouw rol effectief in te vullen:

1. Weet wanneer je van 'wat' naar 'hoe' gaat

Een belangrijke taak van de regievoerder is om tijdig de 'wat' (de strategie) met de 'hoe' (de uitvoering) te verbinden. Een strategie is namelijk geen goede strategie als er niet genoeg over de ‘hoe’ in staat. Te vroeg over de 'hoe' praten, terwijl de 'wat' niet helder is, heeft geen zin, maar het is wel belangrijk om die link tijdig te maken.

2. Combineer structuur met flexibiliteit

Werk vanuit een duidelijk plan, maar durf hiervan af te wijken. “Als je een huis bouwt, heeft de architect van tevoren een gedetailleerde blauwdruk gemaakt. Maar bij strategievorming weet je vooraf niet welke afslagen je onderweg gaat nemen en welke vervolgvragen dat oproept” vertelt Paul. “Durf je plan bij te stellen als de omstandigheden daarom vragen.”

3. Benut interne en externe perspectieven

Indien de ervaring met het begeleiden van strategietrajecten binnen een organisatie beperkt is, kun je je daarbij extern laten ondersteunen. We geloven daarbij sterk in een interne en externe regievoerder die als tandem samen optrekken. “Een externe heeft dit soort trajecten vaker in verschillende omgevingen uitgevoerd. Interne mensen hebben dat doorgaans niet of nauwelijks gedaan maar kennen de interne organisatie en verhoudingen beter,” licht Thijs toe. “Door samen te werken, combineer je frisse externe inzichten met waardevolle interne contextkennis.”

4. Maak inclusief procesmanagement je handelsmerk

Neem alle betrokken mensen actief mee in het proces. Zorg voor gedegen stakeholdermanagement, op alle niveaus van de organisatie en wees sensitief voor de organisatiedynamiek. Door mensen tijdig te betrekken en te informeren, ook al weet je nog weinig van de uiteindelijke inhoudelijke koers, creëer je draagvlak voor zowel de weg als het eindresultaat. Dit heeft vaak impact op de planning en doorlooptijd, dus denk hier tijdig over na.

5. Ken je plek in het besluitvormingsproces

Een subtiele, maar belangrijke grens voor regievoerders is het verschil tussen proces begeleiden en inhoudelijke besluiten nemen. “Een regievoerder zit vaak zo diep in de materie dat hij soms de neiging kan hebben om bepaalde inhoudelijke keuzes te maken,” waarschuwt Paul. “Maar uiteindelijk moeten besluiten worden genomen door degenen die verantwoordelijk zijn voor de realisatie van de strategie en die het formele mandaat hebben.”

Valkuilen voor regievoerders

Wees alert op deze veelvoorkomende valkuilen:

  • Op de stoel van de beslissers gaan zitten
  • Blind vasthouden aan het oorspronkelijke plan
  • Het proces laten vertragen door eindeloze analyses
  • De complexiteit van verandering onderschatten
  • Onvoldoende aandacht besteden aan de menselijke kant van verandering

Versterk je impact als regievoerder

Thijs besluit: “Als regievoerder ben je de katalysator die strategie-executie omzet in actie. Door het proces te organiseren en goed te begeleiden, zorg je dat de strategie daadwerkelijk tot leven komt.”

In de volgende blog uit deze serie bespreken we de laatste sleutelrol: het middenmanagement. Zo krijg je een volledig beeld van wie je nodig hebt om jouw strategie succesvol te implementeren.

Hulp nodig bij strategie en uitvoering?

Wij zijn Summiteers, wij creëren beweging, maken iets dat complex is weer begrijpelijk, iets groots behapbaar, een – vaag – idee concreet en laten iets moeilijks slagen. Strategie-executie noemen we dat. Kun jij hierbij hulp gebruiken? Neem contact met ons op.

Wel interesse, maar nog niet klaar voor de reis? Volg onze LinkedIn-pagina en laat je inspireren.

Lees meer

No items found.