Onze niche is strategie-executie en wel op onze manier
.png)
“Als je een adviesbureau bent, moet je een specifiek inhoudelijk expertisegebied kiezen, een niche - anders heb je geen bestaansrecht.” Deze stelling horen wij regelmatig van andere ondernemers, vooral in de adviesbranche. Ze geloven heilig in de noodzaak van een duidelijke inhoudelijke specialisatie: word dé expert in risicomanagement voor financiële instellingen, marketingstrategie voor FMCG, IT-assetmanagement of een andere afgebakende discipline. In deze blog legt Dolf L’Ortye, medeoprichter Summiteers, uit hoe we bij Summiteers hiernaar kijken.
Expertise, expertise en expertise
Tijdens gesprekken komt nog wel eens de vraag naar voren: “Wat is jullie inhoudelijk specialisme?” Er heerst een idee dat adviesbureaus zich moeten profileren als experts in één specifiek inhoudelijk vakgebied. Dat is een interessante vraag, want het antwoord is genuanceerder dan je misschien zou verwachten.
Het zit hem mijns inziens in het volgende. Je hebt expertise, expertise en expertise. We zijn als Summiteers geen industry-expert op de business van onze klanten. We weten niet alles van internationaal transport, pechhulp, artiestontwikkeling, ziekenhuizen, trade finance of zorgverzekeraars, etc. Met industry-expert bedoel ik iemand die precies weet wat er speelt in de wereld van zorgverzekeringen, wat er qua wet- en regelgeving van belang is, welke trends relevant zijn, enzovoort. En we zijn ook geen inhoudsexperts op het gebied van het werk dat gedaan wordt in de afdelingen van de bedrijven waar we voor werken. Denk aan risicomanagement, juridische zaken, compliance, HR, ICT en dergelijke. Een inhoudsexpert is iemand die je exact kan uitleggen hoe CSRD-wetgeving geduid moet worden of wat de laatste tech-stacks zijn die je moet je hebben in een bank.
We werken met veel klanten al lange tijd en zijn actief in veel verschillende sectoren. Daardoor weten we stiekem best veel van hun business. Ik weet intussen behoorlijk goed hoe een bank werkt, hoe een callcenter functioneert, of hoe een pensioenfonds opereert en wat er in die branches speelt aan trends en ontwikkelingen. Datzelfde geldt ook voor de inhoud van hetgeen de afdelingen van een bedrijf doen, zoals bijvoorbeeld wat ICT doet, wat compliance doet en wat er speelt binnen de wereld van HR. Toch zorgen we ervoor dat dit nooit de reden is waarom klanten ons inhuren. Ons uitgangspunt blijft: “Jij kent jouw business of je afdeling beter dan wij.” Natuurlijk delen we onze observaties over een branche of bedrijf, en klanten waarderen dat. Maar onze echte toegevoegde waarde ligt ergens anders.
Wij zijn expert op organiseren en veranderen
Wij zijn expert als het erom gaat hoe je een bedrijf organiseert én hoe je verandering voor elkaar krijgt. We worden dan ook meestal ingehuurd voor precies de combinatie van deze twee expertises. Wij kunnen je alles vertellen over verschillende soorten operating modellen - organisatiestructuur, rollen en mandaten, overlegvormen –manieren van organiseren om je strategie te realiseren. Uiteraard weten we ook hoe je zo'n model maakt, want daar begint de verandering al, en hoe je het vervolgens invoert. Denk aan roadmaps ter realisatie en programma- en projectmanagement daarop – dat noemen wij regievoering. Dat is onze 'wat'.
Wat ons uniek maakt, is in mijn ogen onze 'hoe'. Dus hoe we het ontwerpen doen, hoe we plannen maken en hoe we ze daadwerkelijk realiseren. Dat is het tweede deel van onze expertise: hoe je verandering voor elkaar krijgt. Ook op dat gebied kunnen we je alles vertellen over de manieren waarop je dat aan kan vliegen, hoe de juiste diagnose te stellen, wat in welke situatie werkt en waarom. Een van de onderdelen die onze aanpak uniek maakt is onze focus op ontwikkelen. Daarmee kun je beweging op gang brengen. Dat is een cruciaal onderdeel van de 'hoe'.
De combinatie met de klant is where the magic happens
We combineren onze expertise met die van de klant, en dat is where the magic happens! Je ziet dit ook terug in de beloftes op onze website – “we zorgen ervoor dat het af komt, we doen het samen, en je gaat er wat van leren”.
Je kent het wel: zet een groep mensen bij elkaar met ieder een eigen toptalent, zet er iemand bij die de regie mag voeren - coach, dirigent, aanvoerder, noem het wat je wil - en je krijgt magie. Die rol ligt ons heel goed. De klant brengt haar specialisten in, afhankelijk van wat er nodig is: kennis over de business, zoals de klanten en de propositie, legal, HR. En wij zijn onderdeel van het orkest als degenen die weten hoe je moet organiseren. Omdat wij ook regie voeren komt het niet alleen af, maar is het ook nog leuk.
Kies de juiste partner voor jouw strategische uitdaging
Sta je voor een strategisch vraagstuk? Vraag jezelf dan af: wat voor expert heb ik nodig? Iemand die alles van mijn branche weet, iemand die alles van een bepaald onderwerp weet zoals compliance, of een partij die doet wat wij doen: weten hoe je organiseert en verandert. Alle expertises zijn in mijn ogen evenveel waard. De aard van het vraagstuk en jouw context bepalen wat er nodig is.
Zoek een partner die:
- Écht luistert en de juiste vragen stelt
- Ervaring heeft met soortgelijke vraagstukken
- Jouw expertise erkent, inzet en versterkt
Tot slot is er nog een aandachtspunt: ik vind dat je moet oppassen met de term expert. Ja, we zijn expert in de zin dat we veel weten van de dingen die we hierboven beschrijven. Maar bovenal zijn we adviseurs, en dat maakt in mijn ogen het verschil. Een adviseur doet het per definitie samen met de klant, is er voor de klant en heeft aandacht voor het gezamenlijke proces. We zijn adviseurs met diepgaande expertise.
Hulp nodig bij het vertalen van strategie naar actie?
Wij zijn Summiteers, wij creëren beweging, maken iets dat complex is weer begrijpelijk, iets groots behapbaar, een - vaag - idee concreet en laten iets moeilijks slagen. Strategie-executie noemen we dat. Kun jij hierbij hulp gebruiken? Neem contact met ons op.
Wel interesse, maar nog niet klaar voor de reis? Volg onze LinkedIn-pagina en laat je inspireren.